Om föreningen

Bruksgården byggdes år 1786. Då var det endast huvudbyggnaden som byggdes upp och idag tror man att den inledningsvis hade 1-2 våningsplan. År 1845 byggdes gården ut och ytterligare våningsplan byggdes på huvudbyggnaden. Dessutom uppfördes två flyglar med lägenheter i undervåningarna. Under en tid nyttjades delar av norra flygeln till skolundervisning.

Under åren 2017-2018 totalrenoverades samtliga bostadbyggnader. På flyglarna byggdes taklägenheter och till vänster om infarten byggdes två nya längor med carportar upp. Bakom huvudbyggnaden stod tidigare två förrådslängor vilka rivdes i samband med renoveringen. Grunden till den ena längan finns delvis kvar och där finns idag föreingens odlingslotter placerade. På baksidan finns även en gemensam grillplats som alla kan nyttja och lite längre bort finns föreningens egna nya badbrygga där roddbåten ligger förlagd.

Till gården finns även ett gammalt kulturhus som har använts till tvättstuga i forna dagar. Den byggnaden är orörd och framtiden får visa hur föreningen kan förädla den till medlemmarnas bästa nytta.

Idag finns det 23 lägenheter i föreningen och några lägenheter har kakelungnar och någon öppen spis och vedspis. Gården är en fantastisk oas där medlemmarna kan njuta av närhet till vatten och natur.